Livets medvind

Idag har jag officiellt dragit igång Duggaplugget. Med en vecka kvar tänkte jag att det kunde vara dags.
Det känns alltid ganska oklart hur man ska lägga upp studierna inför kommande examinering men oavsett så är det alltid lika skönt när man väl är igång. Eller så är det för mig iaf för trots allt jag sagt om att vara mer i fas under dessa 2 år så är jag ändå alltid antingen igång eller inte. Jag vet att många i klassen aldrig slutar vara igång utan att dom kör med någonslags kaleidoskopisk översikt över hela läkarutbildning och i ett konstant flöde låter kunskapen strömma in. Jag är lite mer en periodare. Som med allt i livet. Självklart måste man alltid hålla en viss lägsta nivå för att inte helt tappa fotfästet men när det börjar dra ihop sig till tenta så är det andra bullar. Saken är ju den att jag har väldigt många andra saker jag måste göra för att bibehålla en viss psykisk funktionsnivå  så det funkar inte för mig att 100% djupdyka i läkarstudierna precis dygnet runt även om KI antagligen kommer kasta ut mig från programmet om/när dom läser dethär. 
 
 
Men nu är jag som sagt igång iaf och mitt bästa knep för att lätta upp tentaplugget är att under terminens gång tänka på att lämna ROLIGA anteckningar till mig själv.
Precis som hur en färgglad och välillustrerad broschyr kan bli härlig att läsa även om den handlar om skattejuridisk detaljkunskap så tänker jag att jobbar med skojjiga och tillsynes lättsamma anteckningar för att lura sinnet lite. Det fyller även en funktion utöver att det är roligare att titta på då det tycks vara lättare för mitt sinne att komma ihåg färg än text. Jag vet inte om det har att göra med att jag alltid målat mycket men det första jag kommer ihåg när jag sitter och ska svara på en tentafråga är vilken färg svaret har. Jag får direkt känslan t.e.x att svaret står i gult. Sen är det bara att börja leta i sinnet bland alla mina anteckningar som står skrivet i gult. Någonslags sorteringsmetod som går per automatik och som jag antagligen skulle kunna komma fram till en väldigt trovärdig, vetenskaplig och kvalificerad Sanna-gissning till om inte klockan hade varit way past my kreativa tid på dygnet. Forsättning får helt enkelt följa imorgon på vad som kan vara en av årtiondets svagaste cliff hangers.
 
Såhär roligt kan man då t.ex ha det med ROLIGA anteckningar.
 
Som godnattbild tänkte jag bjuda på den här. Throwback till när jag var jättehungrig påväg hem idag och bestämde mig för att unna mig en proteinbar. Men automaten hade andra planer för mig minsann. Man against machine 0-1. #livetsmedvind.
 
Nattinatt
xx
 

Kommentera inlägget här :