Duvorna och livet.

Natt 7/14
Klockan är 04:23.
Denna arbetsplats är mer ett demensboende än en vårdavdelning.
6 av mina 12 patienter är gravt dementa och skriker oavbrutet nätterna igenom. Varje gång jag går in och försöker lugna eller smärtlindra får jag avancerade konspirationsteorier kastade mot mig om hur jag bara ljuger, ljuger, LJUGER. Det är INTE natt, jag är INTE sjuksköterska, vi är INTE i Sundsvall, tabletterna är INTE alvedon. Det är olika föreningar som ligger bakom alltihop, någon har skickat mig. Det är spännande men mest tröttsamt och nu framåt småtimmarna börjar jag fundera lite över hur meta det hade varit om det kanske är sant? Jag kanske inte är sjuksköterska? Det kanske är JAG som har en psykos? Hoppas inte.
Däremot har mitt språkcentrum i vanlig ordning fått en dialektal psykos. Det blir ALLTID såhär. Jag är som en papegoja. Nu knappt 2 veckor in i arbetet i Sundsvall noterar jag en grövre och grövre norrländska växa fram. Jag himlar mentalt med ögonen när jag presenterar mig för min nya patient och hör hur jag låter. Det är ju så misslyckat också för jag är kass på dialekter. Det låter bara som ett nedvärderande hån.
Jag antar att jag undermedvetet bara vill passa in? Men mina goda intentioner slår bakut för folket här uppe tittar bara på mig som om jag hade fått en stroke. Blandningen av min, djupt rotade, 50-talsinspirerade-söderomsöder-stockholmska blandat med en ironisk norrländska och ett allmänt trött sludder verkar mest förvirra min omgivning. Tråkigt för dom för jag tycker min egenpåhittade dialekt är härlig och uppfriskande. Den stannar!
 
Hur som helst. Snart hälften av nätterna gjorda. Längtar ihjäl mig.
Här nedan följer en total sammanfattning av fritiden för nattarbetare i Norrland. Det finns tid för ca en aktivitet på en timma mellan arbetspassen, träning och sömnen och den aktiviteten brukar jag dela med dom lokala duvorna vid fontänen mitt i stan. Lyssnar på olika böcker på lite för hög hastighet på Storytell och äter ICA-sallad eller dricker pressbyråkaffe. Ibland båda. Livsnjutare som man är.
Såhär kan det se ut: (håll i hatten)
Ibland är det lite mulet.
Ibland är det soligt.
Tack hej och god natt.
xx

Kommentera inlägget här :