Sista veckan.

Onsdagen den 23 Maj i 4 bilder:
 
Nöjd, svettig och insmickrande i döskalletröja minuter efter jag stegat ut från min första kliniska examination.
Det kliniska körkortet tas inför kommande terminer på klinik. Möte med patient och full undersökning görs medans en bister liten överläkare sitter och frenetiskt skriver ner kommentarer gällande min empati, bemötande, nogrannhet, proffsighet, färdigheter etc. Inte en helt avslappnad situation men det gick BRA. Jag blev godkänd och är därmed bara EN tenta ifrån att helt avklarat mina 4 prekliniska terminer. Det enda gubben hade att kommentera på var att jag måste uttrycka mig mer som en översittare. Det heter inte andfådd! Det heter dyspné. Tack hej!
 
Ankommer en kort tid senare till karolinska institutet för första gången i år. Noterar att jag INTE saknat campus och tackar åter livet för placering på Danderyds sjukhus. Möts av denna skylt och känner ett diskret ryck i diafragma. Nervositeten när jag senast såg denna skylt. För 2 år sen när jag själv var här för att göra PIL. Kan på gräsmattan bakom mig direkt peka ut vilka som är där för PIL och vilka som är där och pluggar som jag. Det sammanbitna, påklistrade lugnet går inte att ta miste på. Blir ännu nöjdare och går in för ett köttigt pass av preklin-tenta-plugg.
 
Sitter i ett grupprum med Amanda som troget sitter och knapprar på sin Mac och inser att min studiestil avviker en smula. Där andra räknar tentapluggtid i timmar räknar jag den i meter. Har på varje papper kartlagt och sammanlagt allt jag kan om varje enskilt organ/system i kroppen. Konstaterar att jag kan skriva pyttelitet och njuter lite av att känna mig som en psykotisk detektiv som inte kan släppa taget om det där mordet för 30 år sen. För mer om det se nedan-->
 
Palmeuutredning uppskattats ha kostat Sverige 650 miljoner kronor. Samtidigt var det 2017 bara 8% av dom ANMÄLDA våldtäkterna som klarades upp, enligt polisen mycket på grund av brist på resurser. Blir på nytt arg och ledsen att allt i livet preskriberas förutom döda vita, viktiga män. 
 
 
xx

Kommentera inlägget här :