Praglistan

Jaha. Torsdag. Har precis skrivit klinisk kemi dugga. Gick lite svajigt skulle jag tro men det är välförtjänt med tanke på att jag spenderat den senaste tiden med att på olika sätt fira min födelsedag varje dag i 6 dagar i rad. Jag har efter mycket eftertanke ändå kommit fram till att 31 kan vara en av dom största och viktigaste födelsedagarna att fira. En vuxen och respektabel ålder som gör att alla dumheter man hittar på måste bli accepterade och inte längre kan bortförklaras som olika "faser" eller "ungdomliga påhitt". Nu får omgivningen bara köpa att man blev som man blev!
 
Kom hem igår från några dagars firande i Prag. 
Jag tänkte sammanfatta Prag med en liten lista så får vi den saken överstökad snabbt och smidigt och kan gå vidare i livet.
 
Prags bästa område:
Letna beergarden med omnejd. Högt upp på en kulle med utsikt över HELA prag serveras Staropramen i plastglas för 13 kronor stycket. Bänkar, brassestolar, musik, barn som leker, kids som skejtar. En vag majadoft kan hela tiden anas i ridån. Väldigt oturistigt och göttigt. Defentivt 5+ Bild: Artsy foto av en prunkande st.ÖL med suddig och bakfull syster i bakgrunden. @Letnabeergarden
 
 
Prags osmidigaste:
Deras superkända våfflor som säljs i olika hål i väggen som återkommer med exakt 25 cm mellanrum längs Prags turistgator. Det var såklart precis så gott som det alltid är med friterade saker blandat med glass och choklad MEN jäkligt oklart hur ursprungsskissen på detta mästerverk egentligen såg ut. Alternativt är den uppfunnen av någon barnhatande sadist förr i världen som njöt av att se barn bli alldeles uppspelta när dom fick, vad som antagligen var, årets enda godis, för att sen skratta gott när barnen desperat försökte sleva i sig av glassen som försvann framför deras ögon.
Det rör sig alltså om en våffla i rörform med hål i botten som fylls med glass och ser härlig ut i ca 3 sekunder innan glassen oundvikligen börjar smälta och bara rinner ner längs dina händer istället. Om det nu är ett stående prank så tänker jag att det börjar bli gammalt och kanske är dags för Prag att tänka om. Bild: En lömsk och förrädisk våffla.
 
 
Prags osmakligaste:
Deras lokala stolhet Slivoviz vilket enligt rykte ska föreställa någonslags fruktsprit men som mest  smakade riktig risig hembränt med lite sylt i.  Blurk! 
 
 
Prags härligaste:
Att jag för första gången på 10 månader inte behövde LÅTSAS att det var fint väder utan det var faktiskt 25 grader och sol hela tiden. Som den svenskpsykotiske vinterantagonisten jag är kändes varje minut i solen som en själasmekning! Bild: Ungefär så nöjd man kan bli över att solen skiner.
 
 
Prags äckligaste:
Som eventuellt är hela världens äckligaste, nämligen alla GUBBSNUSK som ALDRIG kan fälla upp TOARINGEN!!!! Varje gång jag gick in på en toalett efter en man så var det som att han verkade tro att någon precis sått små frön längs hela toaringen och det var hans plikt att slå på sprinklersystemet... alltså.. VAD är problemet? Hur skäms man inte??? Om någon har svar på dessa kluriga frågor, var god hör av er!
 
 
Prags obehagligaste:
Ok. Kanske heller inte Prags fel men luften som försatte hela mitt flyg i turbulens... Alltså.. Ja, jag vet att det är orealistiskt att vara flygrädd men det finns en ganska rimlig förklaring till min fobi som jag kommer ta upp i ett blogginlägg inom en snar framtid. Hur som helst så kom jag på mig själv med att bli helt yr uppe i luften och började undra om jag kan ha fått en djup ventrombos som satt sig i lungan och nu stryper av all mitt syre till kroppen?! Sen inser jag att jag inte andas. Jag sitter alltså och håller andan hela flyget för att jag tycker det är så spännande (läs: ångestframkallande). Jag passade på att stresstesta mig när turbulensen lugnat ned sig lite.. Jag vet inte hur bra saturationsmätaren är men den brukar ju vara på 100% iaf. Och i vanliga fall har jag vilopuls på 54 så 84 är alltså en ökning på 30 slag/minut. Kroppen är så slösig med sina resurser. Vad ska jag med sympatikus till på ett flygplan?!
 
Prags höjdpunkt:
Att få umgås med min favoritperson i ett par dagar vilket involverade enheldel av att åka runt och vara full i olika ubers. Bild: Jag och Linn, oklar tid på dygnet påväg till oklar destination i Prag.
 
 
Det var allt. Imorgon är Denna tillfälliga reseblogg tillbaka till sitt gamla tentapluggs-gnällande-själv igen.
xx

Kommentera inlägget här :