Tentaplugg i gul miljö.

HEJ!
 
Ja, jag vet. Det har gått många dagar nu. Men jag har levt i ett post-den-ena-tentan-pre-nästa-tenta-limbo som inte öppnat upp för bloggande.
 
Recap:
Måndagens tenta kändes som slag i solar plexus. När jag gick ut från tentasalen så kände jag bara: "VAFAN var det där?!" I ett par timmar så kämpade jag emot en krypande ångest som subtilt väste i mitt öra att jag har tappat fotfästet, att det är så det går när jag prioriterar ner plugget, när jag jobbar helgen innan tenta, när jag inte är dedikerad, inte är duktig, ODUKTIGA SANNA!
 
Sen började det analytiska sinnet sakta återkomma. Tentafrågorna passerade i revy framför ögon. Vilket jäkla mög! Det var så tvetydigt, så svårt att förstå vad dom ens ville ha svar på och till råga på allt var tentan helt omgjord och innehöll nu majoriteten flervals frågor och för er som inte vet så innebär det helt enkelt ett jäkligt smalt fönster att visa vad man kan.
 
Dom frågor som inte var flervals hade dom istället kompenserat med att göra ännu oklarare, alternativt skrevs dom någon sen natt efter att någon måste tittat lite för djupt i läkemedelsskåpet.
Här kommer ett exempel.
 
Frågan lydde alltså:
Hur skiljer man mellan ett bi och ett getingstick?
 
Jaha tänkte jag. Vi har pratat exakt 0 om bin och getingar och det kan ju vara för att det inte är biologer vi ska bli utan läkare. Vad vill dom ha ut av det här? Hur man skiljer?? Vad var det man fick lära sig när man va liten? Va det bin som lämnade kvar sin tagg? vilka var det som var randiga? Men dom kan väl knappast vilja att jag ska veta om ett bi är RANDIGT eller inte?!? 
 
Jag höftade fram några pinsamma gissningar baserade på suddiga barndomsminnen och föreställ mig min fascination när jag senare läste i facit att svaret skulle vara:
 
 Genom att 1) pricktesta patienten med geting- och biextrakt eller 2) genom att ta ett blodprov och mäta allergenspecifika IgE-antikroppar mot geting- och biextrakt (ex med ImmunoCAP). 
 
JAMEN JAHA!! Det var ju förbannat tydligt att man skulle förstå att det är vanligare att vara allergisk mot getingar och då är det självklart olika allergitester dom frågade efter?!
Jag skulle kunna skriva en liten uppsats om allergitester men det underlättar ju om man förstår att det är det som efterfrågas inte nåt zoologiskt quiz om olika artegenskaper! GRR!
 
Jag klarade iaf tentan så det var ju himla tur för kursledningen det annars hade det varit krig.
 
Nu sitter jag nere i skåne 5 dagar senare och har sadlat om. Jag har äntligen samlat ihop mig och börjat med preklinplugget. Sitter alltså här med MÄNGDER av anteckningar från termin 1 och tänker bara; hur är det möjligt att 2 år totalt raderats ur hjärnan? Någon forskare borde ju studera mig och ta fram en metod för traumatiserade patienter som behöver hjälp med att glömma perioder ur livet.
 
MEN vintern hoppade över våren så jag sitter i högsommar-Maj-värme, blickar ut över Skånes stolta vidder och har en öm moder som kommer springandes med rosévin och vattenmelon i tid och otid så jag antar att studentlivet har varit värre. 
 
Om precis 2 veckor sitter vi på Preklinsittningen och lämnar allt dehär bakom oss för att grodhoppa rakt in i en efterlängtad praktik. Känns helt otroligt!
 
Fredagspuss!
Definitivt en kostmässig uppgradering från studentlivets havregrynsmiddagar.
 
 Egentligen bästa starten på pluggdag med PW längs öppna landskap och långa stränder. Hade iofs mer tänkt mig en snabb tur till havet innan pluggdagen skulle kicka igång men tack vare TOTAL brist på lokalsinne och blomstersurrealism så blev min "korta" promenad inte superkort. Se nedan.
 
Hurra Hurra, nytt rekord, helt frivilligt..
 
 Hur ska man hitta NÅGONTING när allt är så otroligt GULT?
 
 Ful förgrund, vacker bakgrund. OBS! Detta rör sig om ca 7% av mina anteckningar som är med i bild..mm
 
2 år gamla anteckningar, pedagogiken på topp då jag illustruerade citronsyracykeln med en citron på en cykel med en LSD-lapp på tungan. Och ja, blivande läkarstudenter, precis såhär kul ska ni ha det....peppigt?
 
 
 
xx
 
 

Kommentera inlägget här :